Het kiezen van de juiste salon is een ‘big deal’ voor veel klanten. Voordat een klant een bezoek brengt aan een nieuwe salon, gaat hij of zij op onderzoek uit. De vraag is, wanneer is een salon de juiste plek om een boeking te plaatsen?
Om erachter te komen wat echt het verschil maakt hebben wij onze klanten gevraagd waar ze op letten tijdens de zoektocht naar de juiste salon.
1. Reputatie
De relatie tussen een klant en zijn of haar stylist, kapper of schoonheidsspecialiste is belangrijk. Het is dan ook geen verrassing dat 41% van de mensen salon aanbevelingen zoeken bij vrienden of familie – deze mensen vertrouwen ze het meest.
Klanten letten ook goed op wat er gezegd wordt op de websites van de salons, social media kanalen en wanneer ze direct in contact komen met het bedrijf. Dit helpt hen om de salon te leren kennen voordat ze besluiten om te boeken.
Tip van Treatwell: je brengt veel tijd door met het opbouwen van vertrouwen met jouw bestaande klanten, dus waarom zou je dit niet gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken? Vraag klanten om na hun afspraak reviews achter te laten, om jouw online reputatie op te bouwen. 1 op de 5 mensen leest reviews van klanten voordat ze een boeking plaatsen – dus zorg ervoor dat jouw reviews relevant en up-to-date zijn.
2. Locatie
Nu meer mensen vanuit huis werken en, tenzij nodig, minder met het openbaar vervoer willen reizen, hebben we een grote verschuiving gezien naar ‘support your local’. Het uitproberen van lokale salons is voor mensen een manier geworden om nieuwe salons dicht bij huis te ontdekken en tegelijkertijd hun buurt te helpen. Op de vraag of klanten zouden terugkeren naar een salon dichter bij huis of bij hun werk, koos 53% voor de eerste optie.
Tip van Treatwell: Werk samen met andere bedrijven in de buurt. Praat met de bloemist langs de weg of een kledingwinkel in de buurt om te zien hoe jullie elkaar kunnen helpen. Het is een geweldige manier om jouw lokale buurt te helpen, terwijl je ook klanten door de deur aanmoedigt.
3. Prijs
Dit komt niet als een verrassing. Klanten zijn altijd benieuwd naar de prijzen van jouw behandelingen. Dat gezegd hebbende, suggereren klanten dat ze bereid zijn om iets meer te betalen voor behandelingen – zolang ze maar het gevoel hebben dat ze in veilige handen zijn. Deze uitkomst zien wij ook in onze data terug.
Het is erg interessant om te zien dat kortingen en promoties minder van belang zijn voor klanten sinds de lockdown. Klanten willen nog steeds hun haar en schoonheidsbehandelingen krijgen, ongeacht een stimulans zoals een korting.
Tip van Treatwell: Ga op onderzoek uit – klanten gaven na de lockdown aan iets meer te willen betalen voor een behandeling – maar de prijs/kwaliteit verhouding moet correct zijn. Als de prijs te hoog is verliezen zij hun interesse, maar bij een te lage prijs neemt het vertrouwen af. Bekijk de prijslijst van je concurrenten, onderzoek salons die gelijk zijn aan jouw salon – ook kun je direct advies vragen aan je loyale klanten. Wanneer je een Treatwell partner bent, neem vooral contact op. Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste prijzen voor jouw behandelingen.
4. Hygiene
Het belang van hygiëne nam enorm toe sinds de lockdown. Klanten zoeken nu meer dan ooit naar duidelijke communicatie dat je hun veiligheid serieus neemt. Op het moment dat je een veilige plek hebt gecreëerd is het van belang om dit te delen met jouw klanten. 50% van de klanten ziet hygiëne als een topprioriteit voor een bezoek aan een salon.
Onze aanbeveling: Houd extra tijd vrij tussen klanten voor het schoonmaken en zorg ervoor dat jouw personeel deze richtlijnen zichtbaar volgen. Maak je hygiëneregels openbaar – hang een hygiëneprotocol in de etalage, op social media of op jouw website.
Ontdek hoe Treatwell jou kan helpen bij het verder opbouwen van je online reputatie