In je salon zijn er veel verschillende manieren waarop je je diensten kunt uitbreiden. Dit is vooral belangrijk om klanten een unieke ervaring te bieden. We hebben een paar voorbeelden verzameld van salon marketing: originele ideeën die je kunt gebruiken om meer klanten naar je salon te trekken. Deze 5 punten zijn eenvoudige voorbeelden van hoe je je dienstenaanbod op unieke manieren kunt uitbreiden.
Het principe: je wilt je onderscheiden van andere concurrenten. Er zijn veel manieren om het dienstenaanbod van je salon te diversifiëren, en wij hebben een paar geschikte voorbeelden voor je op een rijtje gezet.
Klaar om je dienstenaanbod in je salon te diversifiëren? Hier is onze top 5!
1. Breid je diensten uit met doe-het-zelf (DIY) video’s in de salon
DIY, of “doe-het-zelf,” is de laatste jaren steeds populairder geworden. Bijvoorbeeld breien, pottenbakken, decoreren en nog veel meer, hebben sociale media in razend tempo veroverd. Veel industrieën worden beïnvloed door deze nieuwe manier van vrijetijdsbesteding, en salons zijn geen uitzondering.
Meer en meer mensen willen in staat zijn om zichzelf of hun kinderen te knippen, verzorgen en te stylen voor evenementen. Dit is een gouden kans voor jou om DIY video’s te maken in je salon.
DIY video’s op YouTube zijn bijzonder populair, maar velen weten niet hoe ze zelf aan de slag kunnen. Dat is waar jouw salon om de hoek komt kijken: er gaat niets boven een expert die je stap voor stap laat zien hoe het werkt. 😉
Naast leerzaam zijn video’s een goede manier om jouw kennis te delen met je klanten, wat in alle opzichten voordelig is. Je geeft je vakkennis aan hen door, zij amuseren zich, hebben plezier en kunnen uitkijken naar het resultaat.
Je kunt deze video ook presenteren als een gezellig moment tussen vrienden, zodat je klanten een vriend of vriendin meenemen naar de salon, die nog geen klant is.
Een animatie als deze levert alleen maar voordelen op: het versterkt de relatie met je klanten en zorgt voor aangename momenten. Bied aperitiefjes aan en geniet van posts en verhalen op Facebook en Instagram – de gratis zichtbaarheid is het waard!
Je kunt nog een stap verder gaan: bied workshops aan! Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen die je kunt aangaan met buurtsalons. Zo kun je bijvoorbeeld een leuke kappersworkshop én nagelstyling aanbieden.
2. Services in de avond: langere openingstijden voor jouw salon
Naast de DIY-workshops die je bijvoorbeeld één keer per maand ’s avonds kunt aanbieden, kun je ook je openingstijden met één dag per week verruimen. In de regel is donderdag een goede dag om je klanten avonddiensten aan te bieden.
Veel van je klanten werken van maandag tot en met vrijdag overdag. De tijden waarop zij werken vallen vaak samen met de openingstijden van de salons die zijn graag bezoeken. Het is ook een van de redenen waarom jouw salon vaak volgeboekt is tijdens de lunchpauze!
Mensen met klassieke kantooruren hebben vaak alleen tijd op zaterdag om activiteiten te ondernemen of zichzelf te trakteren op wat wellness. Als je alleen in je salon bent en geen werknemers hebt, kun je bijvoorbeeld op zondagochtend of ’s middags tussen 16.00 en 19.00 uur opengaan.
Natuurlijk begrijpen wij dat je niet op zondag open wilt omdat ook jij je boodschappen wilt doen of een vrije dag wilt hebben. Daarom stellen wij voor dat je wekelijks of om de twee weken een avondopening organiseert. Zo kun je op korte termijn je diensten uitbreiden.
3. Word Treatwell PRO partner voor de beste salon marketing tips
De wereld wordt steeds digitaler: wees met jouw salon steeds een stap voor. Word nu Treatwell PRO partner en laat je vinden door miljoenen potentiële klanten.
Als Treatwell PRO partner heb je je eigen salonpagina op onze website en app met professionele foto’s, echte klantreviews en natuurlijk je behandelaanbod en prijslijst. Je kunt je aanbod altijd uitbreiden met slechts een paar klikken en je salonpagina gemakkelijk beheren vanaf elke locatie en op elk moment bijwerken.
4. Werk een middag samen met experts in je salon
Varieer je diensten eens per week door extra kleinigheden aan te bieden. Met Treatwell PRO kun je netwerken met verschillende experts uit de beauty industrie.
Geef klanten bijvoorbeeld de kans om een manicure te krijgen terwijl ze tegelijkertijd geknipt of geverfd worden. Ook is de kans groter dat je klantenbestand groeit door mond-tot-mondreclame van de klanten van andere beauty experts.
Klaar om te netwerken met andere beauty professionals? Vraag een Treatwell PRO demo aan en krijg hulp van lokale experts uit de branche.
5. Bied ook andere producten aan in je salon
Je kunt in je salon ook iets anders verkopen dan producten die direct aansluiten bij jouw diensten. Werk samen met andere bedrijven in de buurt van je salon. Een goed voorbeeld hiervan zijn fashion artikelen die passen bij jouw diensten en die ingaan op vergelijkbare thema’s en trends in jouw branche. Mode-items zijn bijzonder geschikt om te tonen in de salon, zoals ringen, armbanden of kettingen. De sieraden die je kiest voor de verkoop moeten natuurlijk wel passen bij het imago van je salon én bij het interieur.
Er zijn twee verschillende manieren om deze producten in je salon aan te bieden:
- Je gaat een samenwerking aan met de winkel in de buurt en adverteert daar.
- Of je neemt contact op met een groothandel om te vragen of je de producten bij jou in de zaak mag verkopen.
Meer weten? Vraag dan eens een demo aan en ontdek alle functies die Treatwell tot een van de populairste boekings- en beheersoftware in de haar- en beauty industrie maken.