Je hebt een geweldige stylist, heerlijke beauty- of haarproducten, goede behandelaars en een stijlvolle ruimte. Waarom komen je klanten dan toch niet altijd terug? Goed nieuws: je hoeft écht niet meteen je hele salon opnieuw in te richten. Lees hier meer over zes fouten die veel worden gemaakt in beautysalons, waardoor klanten zich niet altijd prettig voelen.
1. Onthoud namen
Begroet klanten met hun voornaam. Het kost geen enkele moeite, maar ze voelen zich meteen welkom. Is je hoofd een zeef als het om namen gaat? Kijk dan vóór de behandeling even in je agenda om je geheugen op te frissen. Je kunt daarnaast ook aantekeningen maken bij je afspraken als je jouw salon beheert via Treatwell. Daardoor weet je bij terugkerende klanten (en die zul je krijgen!) weer precies waar jullie het de vorige keer over gehad hebben.
2. Houd je salon netjes
De eerste indruk is alles. Als je salon er rommelig uitziet, dan verwacht de klant al snel niet veel meer van je behandelingen. Houd het netjes, en zorg dat de omgeving er sereen uitziet en aanvoelt – dat laatste willen we natuurlijk ook voelen als we de salon weer verlaten. Gooi gebruikte producten direct weg en maak regelmatig tijd voor een schoonmaakmiddag (met een lekker muziekje erbij).
3. Praat niet de héle tijd …
Onthoud dat sommige klanten naar je salon komen voor wat ‘me-time’ en niet altijd zin hebben in lange gesprekken. Probeer je klanten aan te voelen en zorg dat zij de leiding nemen tijdens jullie gesprek. Kijk of je klant zin heeft in een praatje en zo niet, dan is de stilte vast ook een welkome aanvulling op jouw drukke dag.
4. … maar zeg wel iéts
Klanten worden er in de meeste gevallen ook niet blij van als je écht niks zegt. Geef je klant basisinformatie over de behandeling; je klant moet net zo goed weten wat er gaat gebeuren als jij. Blijf ook tussendoor informeren of de klant tevreden is over hoe het gaat. Sommige klanten zijn bijvoorbeeld te verlegen om in te grijpen als ze vinden dat je iets te enthousiast bent met de schaar.
5. Wees nooit te laat
En stop ook zeker niet te vroeg met de behandeling om extra tijd over te houden voor iets anders. Het gaat misschien maar om vijf minuten, maar veel behandelingen duren al niet zo lang – en de klant heeft wel voor de volledige tijd betaald. Als je te laat bent, meld dit dan even en bied je excuses aan zodra de klant binnenkomt. Geef de klant een lekker drankje om het goed te maken. Prosecco is altijd goed.
6. Geef al je aandacht
Je bent moe, je werkdag zit er bijna op en je kunt gewoon niet meer helder nadenken. Kan gebeuren, maar laat dat je werk niet beïnvloeden. Je bent een pro – jouw laatste klant van de dag verdient net zoveel aandacht als de eerste. Neem eventueel een extra pauze als je die nodig hebt, zodat je daarna weer alles kunt geven. Bij Treatwell vragen we elke klant om een review achter te laten, zodat jij weet hoe de klant de behandeling ervaren heeft. Dat kan in allerlei zaken inzicht geven, van je inrichting tot je klantvriendelijkheid. Sluit je aan bij Treatwell om miljoenen potentiële klanten te bereiken, die vervolgens makkelijk online kunnen boeken – en vergeet hun namen niet.