Zo ontwerp je het perfecte barbershop logo (en geef je je naamsbekendheid een boost)

Als er één ding is wat de grootste merken ons hebben geleerd, is het: logo’s doen ertoe. Sterker nog: het logo is een van de belangrijkste elementen bij het opbouwen van een merkidentiteit. Jouw barbershop logo is daarbij geen uitzondering.

Als je op het punt staat je eigen salon te openen (of deze al geopend hebt), weet je: een briljant idee alleen is niet genoeg. Je salon moet zo herkenbaar en memorabel mogelijk zijn, en daarbij helpt het logo je een handje. Het geeft aan wat voor soort bedrijf je salon is, maar het geeft ook (en belangrijker) de persoonlijkheid van jou en je bedrijf weer – en helpt je zo een solide merk op te bouwen.

In dit artikel bekijken we dus niet alleen waarom het belangrijk is om een passend en mooi logo voor je barbershop te hebben, maar ook hoe je dat maakt (of laat maken) en hoe je het kunt gebruiken om de bekendheid van je salon te vergroten.

Treatwell – BarberAsh

Het belang van een logo voor je barbershop

Zoals we al zeiden: het logo is een essentieel onderdeel van een merkidentiteit. Het is het eerste visuele signaal dat je klanten verwelkomt en hen vertelt wat ze kunnen verwachten wanneer ze over de drempel van je barbershop stappen.

Maar het logo is ook wat klanten zich waarschijnlijk eerder zullen herinneren dan de naam van je salon, omdat we beeld nu eenmaak makkelijker onthouden dan woorden. En dat niet alleen: het logo is het beeld dat je bedrijf vertegenwoordigt, onderscheidt van de concurrentie en je salon uniek maakt. En we kunnen het erover eens zijn dat dit zeker geen onbelangrijke aspecten zijn in het opzetten van een salon.

Hoe een goed logo-ontwerp je merkbekendheid vergroot

Merkbekendheid verwijst naar de mate waarin een merk herkend wordt door consumenten. Het meet de bekendheid en vertrouwdheid van het merk bij de klant. Het is een belangrijke indicator van het succes en de kracht van een merk. Maar om een merk gemakkelijk te kunnen onderscheiden, moet het een herkenbare identiteit hebben. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door consistentie en herhaling. Dat wil zeggen: logo, slogan, kleuren, vormen moeten zoveel mogelijk herhaald worden, zodat het uiterlijk van je salon (zowel online als offline) zo consistent mogelijk is. Op die manier kun je een duidelijke boodschap sturen.

Een goed ontworpen logo kan de aandacht trekken en in het geheugen blijven van mensen, waardoor het gemakkelijker wordt om het merk te herinneren en te onderscheiden van andere barbershops. Het logo kan ook gebruikt worden op verschillende marketingmaterialen, zoals visitekaartjes, flyers, posters en online advertenties. Hierdoor wordt het merk consistent en herkenbaar gepresenteerd aan het publiek, wat bijdraagt aan de opbouw van merkbekendheid.

En dan nu… de creatie van jouw barbershop logo

Nu we weten wat de kracht van een goed merklogo is voor een barbershop, is het tijd om aan de slag te gaan met het ontwerp.

Het logo zelf ontwerpen

Ga je ‘m zelf ontwerpen? Let dan op de volgende punten.

  • Doelgroep: het logo moet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep van de barbershop, zoals mannen van alle leeftijden.
  • Stijl: het logo moet de juiste stijl hebben die past bij de uitstraling van de barbershop. Denk aan stijlen als modern, klassiek, vintage, of een combinatie daarvan.
  • Kleuren: kies de juiste kleuren die passen bij de stijl van de barbershop en die aansprekend zijn voor de doelgroep. Meestal worden kleuren gebruikt zoals blauw, zwart, grijs en bruin.
  • Lettertype: kies een lettertype dat past bij de stijl van de barbershop en dat goed leesbaar is. Meestal worden strakke, bold lettertypes gebruikt voor een stoer uiterlijk, maar doe natuurlijk vooral wat goed voelt en past bij jouw zaak.
  • Simpliciteit: het logo moet eenvoudig en gemakkelijk te herkennen zijn. Een logo dat te complex is kan afleiden van de boodschap.
  • Originaliteit: zorg ervoor dat het logo uniek is en zich onderscheidt van andere barbershops om herkenbaarheid te creëren.

Ben je niet zo thuis in de ontwerpprogramma’s? Neem dan eens een kijkje naar websites zoals Canva. Hier vind je allerlei templates waarmee je aan de slag kunt voor het ontwerp van je logo.

Het logo laten ontwerpen

Geef je het ontwerp van je logo uit handen aan een ontwerper? Dan zijn er enkele belangrijke punten om op te letten:

  • Portfolio van de ontwerper: bekijk het portfolio van de ontwerper om te zien of hun stijl en kwaliteit overeenkomen met wat je voor ogen hebt.
  • Communicatie: zorg voor goede communicatie tussen jou en de ontwerper om duidelijk te maken wat je wilt en verwacht. Het is belangrijk dat de ontwerper begrijpt wat de doelstellingen en wensen zijn voor het logo.
  • Budget: bepaal vooraf een budget en bespreek dit met de ontwerper om verrassingen te voorkomen. Vraag ook wat er precies inbegrepen is bij de prijs.
  • Revisies: spreek af hoeveel revisies er mogelijk zijn en wat de procedure is als je niet tevreden bent met het ontwerp.
  • Auteursrechten: zorg ervoor dat de ontwerper jou de auteursrechten geeft op het logo. Het logo moet exclusief voor jouw barbershop zijn en niet door de ontwerper elders gebruikt kunnen worden.
  • Levering: bespreek vooraf hoe de levering van het logo verloopt, in welke formaten het logo wordt aangeleverd en of er nog aanvullende bestanden of documentatie bij geleverd worden.
barbershop
Treatwell – Castro’s Barbershop

Waar plaats je het logo?

Goed, we hebben een logo. Tijd om ‘m met de wereld te delen. Kies ervoor om het logo op strategische punten van je salon te laten zien. Of het nu in de etalage is, op de muren, op de spiegels of op je producten (als je die verkoopt), het belangrijkste is dat het gezien wordt.

Dan de online zichtbaarheid (die even belangrijk is als offline): gebruik je logo als profielfoto op social media, gebruik het om e-mailcommunicatie te personaliseren en plaats het op je website.

En vergeet het natuurlijk niet toe te voegen aan je salonfoto’s op de Treatwell marktplaats. Ja, want op Treatwell kun je je professionele online etalage opbouwen om meer mensen te bereiken en je merk te versterken.

Een goed logo + Treatwell Pro = de perfecte online aanwezigheid

Het logo is een van de sterkste elementen van de identiteit en naamsbekendheid van je salon. Niet alleen helpt het klanten zich je barbershop te herinneren en geeft het meer karakter aan je bedrijf, maar het is ook een essentieel instrument van je communicatiestrategie.

Nu je alle juiste info om je barbershop logo te maken in handen hebt, is het tijd om de volgende stap te zetten: breng je shop online en bereik nog meer mensen met Treatwell Pro. Meer dan 50.000 salons hebben al voor Treatwell Pro gekozen. Sluit jij je ook aan bij onze community?