Klantgegevens zijn essentieel voor elke salon die de concurrentie voor wil blijven. Klantdata helpt je namelijk de bezoekers van je salon beter te begrijpen en slimmere beslissingen te nemen over hoe je hen het beste kunt bedienen. Het opbouwen van een solide klantenbestand is dus zeker geen overbodige luxe bij het runnen van een salon.
Door klantgegevens te verzamelen en te analyseren kun je waardevolle inzichten krijgen in wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben, wanneer ze waarschijnlijk zullen boeken en waarom ze bepaalde diensten of producten verkiezen boven andere. Hier een aantal voorbeelden van klantgegevens die je als saloneigenaar of -manager goed kunt gebruiken:
- Basisgegevens zoals naam, telefoonnummer en e-mailadres
- Geboekte behandelingen
- Gekochte producten
- Frequentie van bezoek
Met deze informatie kun je je aanbod weer afstemmen op de behoeften van je doelgroep en zo de winst maximaliseren. Klantgegevens bieden ook een schat aan mogelijkheden om diensten te personaliseren op basis van individuele voorkeuren en interesses – iets dat steeds belangrijker wordt in de huidige concurrerende markt.
Kortom: door klantgegevens te analyseren, kun je je klanten unieke ervaring bieden waardoor ze blijven terugkomen!
Waarom zou je klantgegevens verzamelen en welke klantgegevens zijn nuttig?
Het verzamelen van klantgegevens biedt tal van voordelen en mogelijkheden om je salon naar een hoger niveau te tillen. Het helpt je te begrijpen waar je doelgroep naar op zoek is, klanten te laten terugkomen en zo de winst te maximaliseren. Denk bij het woord klantgegevens bijvoorbeeld aan hoe vaak ze de salon bezoeken, welke behandeling(en) ze meestal boeken, wat ze gemiddeld uitgeven, of ze er nog producten bij bestellen, etc. Lees snel verder om te zien waar klantgegevens allemaal handig voor zijn en hoe je het kunt inzetten.
1. Klantgegevens bieden waardevolle inzichten in het gedrag en de voorkeuren van je klanten
Door klantgegevens te verzamelen en te analyseren krijg je waardevolle inzichten in de specifieke behoeften van je klanten. Met behulp van klantgegevens kun je potentiële markten identificeren, trends volgen en aanbiedingen op maat maken die precies inspelen op de behoeften van je doelgroep.
Klantgegevens bieden ook belangrijke informatie over wanneer klanten waarschijnlijk diensten of producten zullen kopen. Hier kun je weer handig op inspelen door op het juiste moment de juiste diensten en producten aan te bieden en te upsellen. Bovendien helpt het analyseren van klantdata je te begrijpen waarom klanten bepaalde diensten of producten verkiezen boven andere. Hier kun je je aanbod weer op afstemmen.
2. Ze maken aanbiedingen op maat mogelijk
De mogelijkheid om aanbiedingen af te stemmen op de behoeften van de klant: dat is toch waar je als bedrijf naar streeft? Het is het toppunt van klantvriendelijkheid en daarbij is het dé manier om de concurrentie voor te blijven. Klantgegevens bieden een schat aan informatie over het gedrag en de voorkeuren van je klanten, die vervolgens kunnen worden gebruikt om diensten of producten te ontwikkelen die het beste aansluiten bij de behoeften per persoon.
Bijvoorbeeld door gepersonaliseerde, gespecialiseerde diensten aan te bieden (zoals op maat gemaakte knip- en kleurbeurten of manicures), kortingen of promoties die specifiek zijn afgestemd op bepaalde groepen, en door samen met klanten een unieke look te creëren die is afgestemd op hun stijl. Door klantdata op deze manier te gebruiken, bied je je klanten exact wat zij willen en nodig hebben – iets wat cruciaal is voor het behouden van klanten en het verhogen van de winstgevendheid.
3. Klantgegevens helpen unieke, gepersonaliseerde ervaringen te creëren waardoor je klanten blijven terugkomen
Het soort personalisatie zoals in punt 2 zorgt ervoor dat klanten zich gewaardeerd en begrepen voelen. Het ontwikkelen van unieke en gepersonaliseerde loyaliteitsprogramma’s die ervoor zorgen dat klanten terugkomen is een belangrijke factor bij het maximaliseren van je winst en voor het opbouwen van een langdurige relatie met je klant. Door gebruik te maken van klantgegevens kun je loyaliteitsprogramma’s ontwikkelen die zijn afgestemd op de individuele behoeften en interesses van de klant.
Denk bijvoorbeeld aan speciale beloningen zoals persoonlijke kortingen of gratis productmonsters wanneer een klant bepaalde artikelen of diensten koopt. Of pak het anders aan met bijvoorbeeld een trapsgewijs beloningssysteem, waarbij je hogere beloningen aanbiedt op basis van de frequentie van de bezoeken of uitgaven van je klant aan de salon. Een voorbeeld: “Bij elke €XX die je besteedt, krijg je een gratis [productmonster]!”
Door dit soort systemen voelen uw klanten zich niet alleen gewaardeerd, maar worden ze ook aangemoedigd om bij jouw salon te blijven boeken naarmate ze meer in het loyaliteitsprogramma investeren.
4. Ze verbeteren de winstgevendheid
Zoals we nu weten: met klantgegevens kun je aanbiedingen op maat maken. Dit helpt hen loyaliteit op te bouwen en herhaalbezoeken aan te moedigen, waardoor de kans op verdere aankopen toeneemt en zo ook de algehele winstgevendheid stijgt.
Dankzij de speciaal op maat gemaakte aanbiedingen is de kans groter dat klanten blijven terugkomen; een belangrijke strategie als het gaat om klanttevredenheid en winstgevendheid. Niet alleen bevordert een terugkerende klant namelijk de sfeer in de salon, we weten natuurlijk allemaal dat het opbouwen van een vaste klantenkring goed is voor de salonomzet.
5. Klantgegevens maken het analyseren van trends mogelijk
Het analyseren van trends is een krachtig hulpmiddel voor salons om de concurrentie voor te blijven. Klantgegevens kunnen worden gebruikt om klantgedrag te volgen, zodat je snel veranderingen in voorkeuren of koopgewoonten kunt identificeren.
Door de veranderende behoeften en wensen van je klanten te begrijpen, kun je je marketingstrategie aanpassen en nieuwe ideeën bedenken om je klanten beter van dienst te zijn. Dankzij klantgegevens kun je ook de effectiviteit van je campagnes meten en waar nodig aanpassingen doen om de winstgevendheid te maximaliseren.
Daarbij kan het analyseren van trends inzicht geven in welke producten het in de toekomst goed zullen doen. Je kunt bijvoorbeeld vergelijken hoe verschillende productaanbiedingen op verschillende tijdstippen presteren, zodat kan worden vastgesteld welke producten in populariteit toenemen of afnemen.
Door dit koopgedrag van klanten te volgen, kun je ook een betere inschatting maken van hoe bepaalde (nieuwe) diensten worden gewaardeerd voordat je ze op grotere schaal uitrolt. Zo anticipeer je op de behoeften van je klanten en blijf je concurrentie een stap voor.
Klantgegevens verzamelen en analyseren met Treatwell Pro
Maak het verzamelen en analyseren van klantgegevens een fluitje van een cent met Treatwell Pro, de alles-in-één software voor het beheer van jouw salon.
In Treatwell Pro houd je van elke klant de gegevens bij, natuurlijk altijd in overeenstemming met de AVG. Daarnaast beschikt Treatwell Pro ook over een klantenhistorie inclusief notities. Je kunt alle belangrijke punten opschrijven die je wilt onthouden over de behandelingen van een klant: van productgebruik tot hoe de klant zijn of haar koffie drinkt.
Met behulp van gemakkelijk herkenbare pictogrammen kun je ook de afspraken met je klanten personaliseren. Noteer bijvoorbeeld of het een vaste klant is, of de klant jarig is of altijd haast heeft. Ben je er klaar voor?