Zeven manieren om een loyaliteitsprogramma te gebruiken voor jouw salon

Beth Ryan - maart 9, 2023 - 4 mins read

Een goed loyaliteitsprogramma voor je klanten kan een zeer effectief middel zijn om hen te motiveren vaker te boeken. Punten, verwijzingen, beloningen… Als je voorop wilt lopen met klantenbinding, is het belangrijk om niet te besparen op belangrijke investeringen in je salon. Een goedwerkend loyaliteitsprogramma is daar een goed voorbeeld van. Ben je op zoek naar voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s voor je salon? Lees dan snel verder.

Pexels – Rodnae Productions

Wat is een loyaliteitsprogramma?

Een loyaliteitsprogramma is een marketingstrategie waarbij bedrijven hun klanten belonen voor hun herhaalde aankopen of andere gewenste gedragingen. Het doel van een loyaliteitsprogramma is om klantbehoud te bevorderen, klantenbinding te vergroten en merkloyaliteit te stimuleren.

Loyaliteitsprogramma’s zijn een effectieve manier gebleken om klantbehoud te bevorderen en merkloyaliteit te vergroten. Door klanten te belonen voor hun herhaalde aankopen of gewenst gedrag, kunnen bedrijven een sterke relatie opbouwen met hun klanten en hun klanttevredenheid verhogen.

Ook interessant voor jou: Vijf manieren om flash promo’s in te zetten in jouw salon

Voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s

Zo’n programma kan verschillende vormen aannemen. Hieronder wat loyaliteitsprogramma voorbeelden.

Puntenprogramma

Een puntenprogramma is een veelvoorkomend type loyaliteitsprogramma waarbij klanten punten verdienen voor elke keer dat ze een dienst of product afnemen bij je salon. Bijvoorbeeld, voor elke €10 die ze uitgeven, kunnen ze 1 punt verdienen. Nadat ze een bepaald aantal punten hebben verzameld, kunnen ze deze inwisselen voor beloningen zoals gratis diensten of producten, korting op toekomstige diensten of exclusieve aanbiedingen.

Verwijs-een-vriend-programma

Een verwijs-een-vriend-programma is een manier om nieuwe klanten aan te trekken door bestaande klanten te belonen voor het doorverwijzen van nieuwe klanten. Wanneer een klant een nieuwe klant doorverwijst naar je salon, ontvangen beide klanten een korting op hun volgende afspraak. Bijvoorbeeld: de nieuwe klant kan 10% korting krijgen op diens eerste afspraak en de klant die hen heeft doorverwezen kan 10% korting krijgen op diens volgende afspraak.

Seizoensgebonden aanbiedingen

Seizoensgebonden aanbiedingen zijn een manier om klanten aan te trekken en aanmoedigen om te komen tijdens specifieke tijden van het jaar. Bied bijvoorbeeld in de zomer korting op diensten zoals pedicure of gezichtsbehandelingen. Tijdens de winter kun je diensten aanbieden zoals een wintermassage of wintermanicure.

Tiered-programma

Een tiered-programma is een loyaliteitsprogramma dat klanten beloont op basis van hun uitgaven of bezoeken. Bijvoorbeeld: klanten die meer dan vijf keer per jaar komen, kunnen toegang krijgen tot exclusieve aanbiedingen en kortingen. Of klanten die meer dan €500 per jaar uitgeven, kunnen worden uitgenodigd voor een exclusieve VIP-ervaring zoals een gratis behandeling of exclusieve dienst.

Gratis diensten

Gratis diensten zijn een manier om klanten te belonen voor hun loyaliteit en hun uitgaven te stimuleren. Bied bijvoorbeeld een gratis behandeling aan voor klanten die een bepaald bedrag aan diensten of producten uitgeven. Dit kan een geweldige manier zijn om klanten aan te moedigen om meer diensten af te nemen en tegelijkertijd hun loyaliteit te belonen.

Verjaardagsaanbiedingen

Verjaardagsaanbiedingen zijn een manier om klanten zich speciaal te laten voelen op hun verjaardag. Bied bijvoorbeeld een gratis behandeling of korting aan op hun verjaardag. Dit kan een geweldige manier zijn om klanten te belonen voor hun loyaliteit en hen aan te moedigen om terug te komen voor toekomstige diensten.

VIP-programma

We houden allemaal van dat VIP-gevoel, en je klanten zijn daarop geen uitzondering. Bovendien moet je op de een of andere manier je echt loyale klanten onderscheiden van je minder loyale. De eerste verdienen zeker een speciale behandeling. Bied ze exclusieve kortingen op diensten of producten van je salon, of geef ze een “extra behandeling” na hun reguliere behandeling omdat ze VIP zijn. Zo houd je je trouwste klanten tevreden.

Een effectieve marketingstrategie met Treatwell Pro

Met een beheersysteem als Treatwell Pro wordt het plannen van je marketingstrategie eenvoudiger dan ooit. Voer efficiënte campagnes en verbeter je salonbeheer in alle opzichten. Dit zijn de functies die ons tot de toonaangevende boekings- en beheersoftware in Europa maken:

  • Beheer van boekingen
  • Beheer van behandelruimtes
  • Online boekingen
  • Rapporten en analyse
  • Voorraadbeheer
  • Gecertificeerd kassasysteem

Klinkt dat interessant? Vraag dan een gratis sessie aan

Bereik meer met Treatwell
Begin gratis