Een pagina op Instagram maken is toch zo gebeurd? Foto’s van je salon, een paar inspirerende quotes en een gekke selfie erbij. Klaar, toch? Helaas komt er wel wat meer bij kijken wanneer je Instagram als marketingmiddel gaat gebruiken. Een goed ontworpen, strategisch samengestelde Instagram-feed kan je merk een boost geven en je positie in de markt verbeteren. Het is dé kans om je klanten te laten zien wie je bent en waar je voor staat.
-
1 De strategie: jouw design
Je vrienden vinden een foto van je lunch misschien wel leuk, maar je klanten kunnen er weinig mee. Let op de volgende dingen om jouw pagina interessanter te maken:
-
Gebruik steeds dezelfde (subtiele!) filters en belichting voor een duidelijke merkidentiteit.
-
Een collage of fotoreeks met een combinatie van lifestyle-foto's en reclameteksten houdt het interessant.
-
Grappige of herkenbare memes en GIFs laten zien wie je bent.
-
Gebruik randen en lettertypen om je posts op te laten vallen.
-
-
2 De posts: je klanten erbij betrekken
Zie Instagram als een enorme etalage – een etalage die jij mag ontwerpen. Voor- en nafoto's doen het altijd goed. Niet alleen vanwege het enthousiasme op het gezicht van je klant na de behandeling, maar ook omdat je ermee laat zien hoe goed je jouw vak begrijpt. Vraag trouwe klanten of ze een paar foto's kunnen maken die jij mag uploaden.
-
3 Het interieur: je salon inrichten
Het is een geweldig pluspunt als je jouw ruimte zo mooi en comfortabel hebt ingericht dat je klanten de verleiding niet kunnen weerstaan om er een foto van te maken. Opvallend behang, verschillende kleurschema's (pastelroze doet het altijd goed) of bijzondere meubels zijn meestal genoeg reden voor een selfie. Houd de salon netjes en investeer in leuke spiegels. Het is allemaal extra marketing (en het kost je niet eens extra geld).
-
4 De tools: gebruik IGTV
Zodra je Instagram live hebt ontdekt en niet per ongeluk alles post in Verhalen, zou je Instagram TV eens kunnen proberen. Deel een korte clip van een van je behandelruimtes, geef tutorials of houd interviews met je personeel. Wil je écht iets gaafs doen? Post een live feed van je salon om je volgers te laten zien hoe het er in jouw salon aan toe gaat (die shots van je onderkin knip je er later gewoon uit).
-
5 De tactiek: doe aanbiedingen
Boost je aantal volgers en zorg dat bestaande klanten opnieuw boeken met Instagram-aanbiedingen en -acties. Denk aan 10% korting op de volgende behandeling als je klant jou tagt, of een deel-en-win-actie met een gratis mani als prijs. Je klanten kiezen online een salon uit om naartoe te gaan, dus zorg ervoor dat je goed te vinden bent. Ontdek hoe Treatwell je kan helpen om online te groeien.