Soms zijn we gewoonweg te druk om alles gedaan te krijgen – je rent van hot naar her, werkt je kapot en aan het einde van de dag voelt het alsnog alsof je totaal niet productief bent geweest. Op andere momenten is ‘druk zijn’ ook simpelweg een excuus. Of je nu uitstelt of echt niet genoeg gedaan krijgt, we kunnen allemaal wel wat hulp gebruiken bij het leegmaken van een overvolle agenda, of om juist meer gedaan te krijgen zónder die twintig zenuwinzinkingen.
Door Jip Bottema
-
1 Niet lullen maar poetsen
‘Ik heb het echt suuuper druk’ is het nieuwe ‘ja goed, met jou?’: het is dé laatste kantooretiquette en iedereen gebruikt het beruchte zinnetje maar al te graag. Hoe lekker een potje klagen ook kan wezen, het helpt je niet om meer gedaan te krijgen. In tegenstelling zelfs – met een negatieve houding bereik je minder. Nu weten we echt wel dat dit een beetje cliché kan klinken, maar ons advies is om gedurende de dag positief te reageren of te focussen op een recente prestatie (meer dan 11 likes – jeej getallen en geen namen – telt ook als een prestatie). Geloof je ons niet? Monitor gedurende de dag eens hoevaak jij een zin wilt inzetten met een negatieve lading. Dit wordt meestal van kwaad tot erger naarmate je het druk hebt: je spendeert meer tijd aan het klagen en 't zien van beren op de weg dan daadwerkelijk iets doen. Let it go en oefen met het geven van positieve reacties (zelfs als je dat in het begin nog even moet faken).
-
2 Je hebt meer tijd dan je denkt
Tijd is een relatief begrip, en het is dus belangrijk dat je bewuster wordt van hoeveel tijd je echt hebt. Klinkt voor de hand liggend? Laura Vanderkam (een tijdmanagement pro) laat ons dat heel duidelijk zien dat perceptie en realiteit soms heel anders kunnen voelen – als jouw week maandagochtend om 05:00 begint, dan heb je op donderdag 17:00 letterlijk gezien nog de helft van jouw week over. Voelt niet zo zeker? Het druk hebben en druk voelen zijn in principe twee verschillende dingen, en als jij dit onderscheid maakt zou het zomaar kunnen dat je ineens meer tijd hebt (die tijd had je altijd al, maar dat had je dus niet door). Altijd nee zeggen onder het mom van 'ik heb geen tijd' is dus geen optie. Kijk is of je ergens een uurtje over hebt en ga voor een manicure, heerlijk in bad of naar de film. Ineens realiseer je je dat je minder stress voelt omdat je nouja… niet zo loopt te stressen, en je hebt meer energie op de momenten dat je wel even moet doorpakken.
-
3 Geen tijd? Dan is 't tijd voor een pauze
Op sommige dagen staat jouw agenda op knappen en heb je het écht druk. Je hebt geen minuut vrij en zelfs ademhalen komt eigenlijk niet uit. Dus nu komen wij met een advies waarvan je eerste reactie zal zijn – what the… were you not listening?! Las een pauze in. Jep, we just said that. Maak tijd vrij in je overvolle dag, en er liefst een dagelijkse routine van. Het resultaat is dat je meer gedaan krijgt en minder tijd verspilt aan stressen, rond rennen en klagen (hah!). Hoe je dit indeelt is aan jou; even door de laatste blog updates scrollen, een snelle koffie met een vriend of spendeer wat quality time met Ben en Jerry (toffe kerels). Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar waardeer het moment en leef in het nu.
-
4 Gooi het roer om
Ah, routine. Vroeger gruwelde we van het idee maar tegenwoordig gaan wij best wel lekker op de veiligheid van weten wat er komen gaat. En alhoewel wij helemaal voor deze versie van #adulting zijn, is het zo nu en dan goed om dingen is even flink om te gooien. Als we telkens hetzelfde patroon herhalen, houden we ook continue aan hetzelfde gevoel vast. Je hoeft niet direct super drastisch te zijn en het uit te maken met je partner, begin klein en ga 's avonds een half uurtje eerder naar bed. Gebruik deze 30 minuten de volgende ochtend yin yoga te doen (laat die positive vibes maar komen 'ooommmmmm'). Of verwijder Facebook – je zal versteld staan hoeveel zeeën van tijd je ineens over hebt (waarschuwing: geconfronteerd worden met je social media verslaving kan intens zijn). Het zou kunnen dat je dankzij nieuwe gewoontes zelfs meer gedaan krijgt, houdt het een tijdje bij en blijf verschillende dingen proberen om te zien wat het beste werkt.
-
5 Heb je die pauze al genomen?
Wellicht waren we hiervoor niet duidelijk genoeg – het nemen van een pauze is écht van belang als je productief wilt zijn. Take a break, take a kitkat was dus helemaal geen fabel (mind blown!). Uren eerder naar kantoor sjezen, naar je scherm blijven staren in de hoop dat je ineens eureka roept, eten aan je bureau (onproductief plus kruimels in je toetsenbord); je schiet er allemaal niets mee op als je geest niet helder is. We snappen dat het tegenstrijdig voelt maar ga naar buiten, haal diep adem, maak een wandeling, bel je moeder of trakteer jezelf op een super smoothie. Als je er even uitstapt heb je daarna vaak weer een heldere blik, meer energie en je voelt je beter (=wederom minder klagen dus!)
-
6 Plannen is een kunst
Wie doet het niet? Op zo'n beetje elke uitnodiging ja rsvp'en, en als het eenmaal zover is beginnen we vluchtig smoesjes te bedenken, waar overigens iedereen in de WhatsApp-groep doorheen prikt. Deze stress is onnodig en al helemaal als je het al druk hebt (want geen nuttige besteding van die kostbare uurtjes die je wel vrij had). Probeer het volgende – vraag je bij elke uitnodiging af 'zou ik gaan als het morgen al was?', als het antwoord nee is, wijs de uitnodiging dan af. Het is hoogtijd dat we stoppen met dat eeuwige schuldgevoel. Voel aan wat jíj wilt doen met je tijd (dat is niet selfish, you're just doing you).