We zien steeds vaker dat bedrijven kiezen voor een milieuvriendelijkere werkwijze, en een flinke toename in het aanbod van sustainable, diervriendelijke of zelfs vegan producten. Dat er interesse afkomstig is vanuit de consument is duidelijk als we naar deze cijfers kijken; in 2018 wordt er bijvoorbeeld geschat dat ongeveer 100.000 mensen in Nederland vegan zijn, terwijl er in 1996 nog maar 45.000 geteld worden.
Ook in de beauty en haarindustrie worden we steeds meer bewust van de impact die we hebben op het milieu. Het kan zijn dat je het hele concept ‘red de wereld’ nogal overweldigend vindt, of misschien denk je wel dat de aanpassingen om ‘groener’ te zijn veel geld zullen kosten. Daarbij komt ook dat ‘t runnen van een salon per definitie niet heel milieuvriendelijk is – veel chemicaliën, wegwerpproducten, hoog waterverbruik en hou maar op over de hoeveelheid handdoeken die gewassen moet worden.
Één ding staat voorop – de planeet kan onze hulp gebruiken, en milieubewust(er) zijn begint langzaam maar zeker de norm te worden. Wij geven je een aantal tips die je op weg helpen naar een milieuvriendelijkere werkwijze, waarmee je ook gelijk wat karmapunten scoort – dubbel winnen dus!
Door Jip Bottema
-
1 Plastic is passé
Plastic ligt al een tijdje onder vuur en steeds meer mensen worden zich bewust van de negatieve effecten van het materiaal – het is slecht afbreekbaar en in veel gevallen belandt het in de oceaan. Vermijd het gebruik van plastic waar mogelijk. Even checken dus: serveer je drankjes in plastic bekertjes? Mét een rietje? Switch naar glazen en laat wegwerpproducten achterwege (en dat scheelt gelijk kosten – you're welcome). Een volgende stap is overstappen naar producten gemaakt van bamboe i.p.v. plastic – zoals haarborstels en make-upkwasten.
-
2 & Reduce en re-use!
Behalve naar het materiaal, is 't ook goed om te kijken hoe vaak iets bruikbaar is (wegwerpartikelen zijn niet bepaald groen namelijk). Gebruik liever geen plastic folie, kies voor bio wc-papier (dat bestaat echt ja) en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. E-mail de bonnetjes naar klanten, en kijk of je handschoentjes en mondkapjes kunt inkopen van bioplastic (die dus wél afbreekbaar zijn). Hergebruik waar het mogelijk is, zoals deze sustainable haarsalon in Londen – lege productverpakkingen worden hier gebruikt om salades in te serveren (als dat een beetje to much is kun je ze natuurlijk ook hergebruiken als plantenpotjes).
-
3 Lees de labels
Als er ergens geen tekort aan is, is het aan milieuvriendelijke, dierproefvrije en zelfs geheel veganistische producten. Het zou kunnen dat je al jaren met een fijn merk werkt, maar na een google search kom je erachter dat ook zij deelnemen in allerlei verschrikkelijke praktijken. Om dat tastbaarder te maken – jaarlijks sterven er zo'n 100 miljoen dieren door diertesten. Het zou dus kunnen dat jij (geheel onbedoeld) een merk in je salon gebruikt wat niet dierproefvrij is. Check dus zeker wat je momenteel inkoopt.
-
4 Producten 2.0
Check labels niet alleen voor dierproefvrije logo's, maar neem ook een kijkje naar de ingrediëntenlijst. Het is namelijk beter om chemicaliën zoveel mogelijk te vermijden. Ze zijn sowieso niet goed voor de haren, huid of nagels van je klanten maar daarbij komt ook dat de afvalresten – je raadt het al – in oceanen e.d. terecht komen.
In sommige vooruitstrevende (haar)salons wordt het water uit de wasbakken gefilterd en hergebruikt, wat mogelijk is door het lage percentage chemicaliën dat ze gebruiken. Koop producten het liefst ook in verpakkingen die bio afbreekbaar zijn, en ga voor lokale merken – kortere bezorg afstanden zorgen voor een lagere eco-footprint. -
5 Mooi groen is niet lelijk
Voor een sustainable vibe zou je de hele toko vol kunnen zetten met planten, zeker een goed idee, maar er zijn nog een paar andere dingen die je kan proberen. Ga voor vintage meubels of blaas voorwerpen zelf nieuw leven in (een vintage deur werkt verassend goed als kekke leestafel namelijk). Ga je toch voor nieuw, dan geldt ook hier weer – kies voor milieuvriendelijk geproduceerde producten, het liefst van lokale winkels. Toe aan een likje verf? Kies dan V.O.S.-vrije verf – wat simpel gezegd inhoudt dat je het aantal 'vluchtige organische stoffen' (die worden afgegeven door de verf) minimaliseert.
-
6 Bespaar energie (en kosten)
We laten allemaal weleens het licht aan staan, geen zorgen kan gebeuren. Maar als je missie is om milieuvriendelijker te werk te gaan, dan is de eerste stap om 's avonds alle lichten uit te zetten, ja óók die in de etalage. Neem daarna de salon zelf eens onder de loep: heb je al energiebesparende lampen, automatische schakelaars in de toiletten en het magazijn, of waterbesparende opzetstukken op de kraan? Iets wat je niet 'ziet' maar wel een grote impact heeft op het milieu – en je portemonnee – is soort energie wat je gebruikt. Zoek uit of dit groene of grijze energie is (oftewel milieu-vriendelijk of belastend) en switch naar een duurzamere leverancier als de resultaten niet optimaal zijn. Als dit allemaal in orde is, is het de moeite waard om uit te zoeken of er subsidies beschikbaar zijn voor jouw salon (bijvoorbeeld om zonnepanelen te installeren).
-
7 Beetje creatief zijn
Milieuvriendelijk zijn draait niet om 'kijk mij eens', het gaat erom of je bewust omgaat met beschikbare bronnen. Sommige veranderingen zijn niet altijd even spannend (we snappen dat switchen van energieleverancier een beetje boring is). Maar zijn genoeg – groene – wegen die naar Rome leiden, en je kunt creatief zijn met hoe jij het aan wilt pakken.
Wordt het lokale inleverpunt voor oude haarborstels of lege make-upverpakkingen, en biedt een korting aan trouwe recycelaars. Zet een 'refill bar' op, waar klanten producten tegen een lagere prijs kunnen navullen – scheelt kosten en verpakkingen. Of geef één keer per jaar je opbrengsten (of een deel ervan) aan een goed doel. Het is een stuk minder eng dan het lijkt, en zelfs een enkele stap kan een grote impact hebben!