Het is Internationale Vrouwendag, hét perfecte moment om stil te staan bij alle vrouwen die keihard hebben gestreden om de beautyindustrie te vormen en te innoveren. Waarom? Omdat de acties van deze vrouwen zoveel voor ons hebben betekend, dat ze nooit vergeten mogen worden. Amen.
Door: Hannah Donovan/Lise van Rij
-
1 Het ultieme X-Factor succesverhaal
Ooit was Emily Weiss beautyblogger, nu is ze de eigenaar van één van de meest succesvolle beautymerken ter wereld: Glossier. Het motto van het merk is 'skin first, makeup second' en helpt miljoenen vrouwen over de hele wereld hun sterke punten benadrukken, in plaats van hun onzekerheden te maskeren. Een belangrijk onderdeel van haar succes is haar marketingstrategie. Weiss hanteert de BFF-strategie, waarbij mond-tot-mondreclame onder vriendinnen haar merk groot maakte. Hoe dat uitpakte weten we allemaal.
-
2 Backstage make-upgeheimen op de voorgrond
Naast dat Charlotte Tilbury in haar carriere met bijna ieder luxemerk en iedere celebrity heeft mogen werken, is de make-upgoeroe ook nog een ware kampioen in het boosten van het zelfvertrouwen van iedere vrouw die haar make-up gebruikt. Ze hanteert een 'have-fun-met-je-look-mentaliteit' in plaats van een 'je-bent-niet-mooi-genoeg-mentaliteit' en begrijpt dat niet iedereen een ster is in het aanbrengen van make-up. Haar go-to oplossing? Magische tips en nog betere make-up tutorials. Geef maar toe, we zijn vast niet te enigen die na het kijken van haar tutorials onze 'volgers' toespreken in de spiegel tijdens het make-uppen…
-
3 Deze grand lady van de make-up is net zo geliefd door ons als door onze oma's
Stel jezelf de beautyindustrie in het begin van de jaren 1900 voor. Lastig? Wij schetsen een beeld voor je. Vrouwen die blush (toen nog rouge) of lipstick droegen, werden gezien als 'dames van lichte zeden' – als je begrijpt wat we bedoelen. Gelukkig bracht Elizabeth Arden daar snel verandering in. Met een wetenschappelijke en open blik veranderde ze de kijk op make-up en bewees ze dat make-up net zo goed dienst deed als mooimaker – en niet alleen om iemand te verleiden. Bovendien werd haar Red Door lippenstift dankzij de Sociale en Politieke Vrouwenunie (de groep vrouwen die voor het vrouwenkiesrecht streed) een waar symbool van vrouwenemancipatie.
-
4 Dit rolmodel was haar tijd ver vooruit
Mocht je het nog niet gehoord hebben: vegan beauty is een ding. En hoewel deze opmars misschien iets van de laatste tijd lijkt is Anita Roddick, de oprichtster van The Body Shop, al sinds de jaren zeventig bezig met het strijden voor een vegetarische en ethische beautyindustrie. Het was Anita die vrouwen bewust maakte van het belang van dierproefvrije beautyproducten, en wel in de vorm van de ethisch verantwoorde exemplaren van The Body Shop. Daarnaast heeft dit nostalgische merk voor altijd een plekje in ons hart, omdat bezoekjes aan 'de stad' steevast werden afgesloten met een bezoek aan The Body Shop – en een nieuwe body butter natuurlijk.
-
5 De ondernemer die je niet kent, maar wel zou moéten kennen.
Door een serieus gebrek aan haarproducten voor Afro-Amerikaans haar en het deels verliezen van haar eigen haar, nam Madam C. J. Walker het heft in eigen handen en ontwikkelde ze zelfd de producten die ze nergens kon kopen. Eindelijk konden Afro-Amerikaanse vrouwen in Amerika de producten gebruiken waar ze zoveel behoefte aan hadden. Ze richtte bovendien niet alleen haar eigen bedrijf op, ook strijdde ze tegen hard racisme en sexisme en was ze de eerste vrouwelijke Amerikaanse self-made miljonair. Een ware inspiratie!
-
6 De koningin van de beauty voor iedereen
We hielden van haar sinds Pon De Replay. We hielden ook van haar toen ze body shamers op Twitter keihard aanpakte. We zijn gek op haar stijl (en stonden in de rij voor haar Puma's). We hebben haar collab met Kendrick grijs geluisterd. En net toen we dachten dat we de maximale fan girl-status bereikt hadden, lanceerde Rihanna Fenty – het beautymerk voor iedereen. Vanaf dat moment konden vrouwen met iedere huidskleur eindelijk de kracht van matchende make-upproducten ervaren. Kunnen we het trouwens éven hebben over de namen van de producten? Een lippenstift in de kleur PMS? Yes, please!
-
7 De briljante zakenvrouw die niet beroemd is, maar dat wel verdient
Martha Matilda Harper mag je bedanken voor de salon franchise – zonder haar zouden beautysalons zoals we die nu kennen niet bestaan. Deze vrouw had een duidelijke missie: 25 jaar lang werkte ze als bediende om zo genoeg geld te sparen om haar eigen organische shampoo te produceren én een eigen salon te openen. En alsof dat nog niet genoeg was, hielp ze ook nog de minderbedeelden hun eigen salon op te zetten. Empowering 2.0 noemen we dat.
-
8 De huishoudnaam die weigerde thuis te blijven
Estée Lauder – het bedrijf dat eigenaar is van Mac en Clinique – is wereldwijd zo bekend, dat het moeilijk te geloven is dat het opstarten van dit bedrijf een behoorlijke struggle was. Lauder had namelijk te kampen met een flinke portie maatschappelijke kritiek. In die tijd vond men het niet gepast dat een vrouw haar eigen bedrijf opzette en op een gegeven moment zelfs de rijkste self-made vrouw ter wereld was. Estée trok zich hier niets van aan en veranderde de manier waarop vrouwen beauty consumeerden voorgoed. Beautyproducten veranderden van iets dat je van je man kreeg, in iets waar vrouwen van genoten en zichzelf cadeau deden. Chapeau!