Mijn collega Lisette wilde haar lange lokken graag inruilen voor een vlot kapsel – een lob. Zo gezegd, zo gedaan. We gingen op bezoek bij de eerste Nederlandse salon die zich aansloot bij Treatwell: Novita Doron Hair Salon.
In deze – zeer Instagrammable – kapsalon aan de Ceintuurbaan in Amsterdam voelt het als thuiskomen. Antieke kapmeubels en stoelen, schilderijtjes aan de muur en kroonluchters aan het plafond dragen bij aan een heerlijk huiskamersfeertje.
Maar niet alleen de inrichting van de kapsalon is de moeite waard. Eigenaresse Novita en haar bekwame stylisten hebben op de salonpagina al meer dan 1500 positieve reviews te pakken en de deur van de salon is zo ongeveer behangen met Treatwell’s Top Rated-stickers.
Nieuwsgierig naar ons bezoek en naar Novita’s antwoorden op onze vragen? Lees gauw verder!
Door Robin Pusch
-
1 De inrichting van je salon is fantastisch. Waar haal je de inspiratie (en je spulletjes) vandaan?
"Het is altijd al wel mijn stijltje geweest. Ik ben dol op vintage. Verder heb ik mijn inspiratie gehaald uit barbershops – al voor het hip begon te worden. Wat ik ook heel leuk vind, zijn die ouderwetse dameskapsalons. Wat je ziet is eigenlijk een mix van mezelf en verschillende invloeden. Bijna alles is tweedehands – veel spullen heb ik online gevonden. Ik reisde stad en land af om alles op te halen, zelfs naar een uithoek van Zeeland. Die kaptafels die je ziet, heb ik bijvoorbeeld allemaal apart van elkaar gekocht. Ik vind het leuk om een huiskamersfeertje na te bootsen, zodat mensen zich meteen thuis voelen als ze hier komen. Ik zit nu negentien jaar in het kappersvak en ik heb in heel veel salons gewerkt – ook met een hele moderne inrichting – maar dat was nooit echt mijn ding."
-
2 Je bent vanaf het begin aangesloten bij Treatwell - vertel!
"Klopt. Ik was net een jaartje bezig en toen werd ik gebeld met de vraag of ik mij wilde aansluiten bij Treatwell. Ik besloot het gewoon te proberen – ik was de eerste die 'ja' zei!"
En dat wierp zijn vruchten af. Inmiddels is Novita Doron Hair Salon meerdere keren uitgeroepen als Top Rated salon én hebben Novita en haar specialisten met een indrukwekkende lijst reviews – en een gemiddelde van 4.8 van de 5 sterren – een zeer sterk profiel opgebouwd. Enne, still going strong!
-
3 Waar komt je passie voor het kappersvak vandaan?
"In het kappersvak kan ik mijn creativiteit kwijt. Ik kan iets creëren bij iemand en die persoon er heel blij mee maken. Het is een uitdaging, elke dag opnieuw. En het ondernemen vind ik ontzettend leuk."
Was je altijd al zo creatief?
"Zeker – ik was altijd aan het tekenen. Als kind had ik al een 'atelier' in mijn kamer. Het was eigenlijk bedoeld als kast, maar ik had daar al mijn teken- en schilderspulletjes staan. Als ik ‘s avonds niet kon slapen, ging ik daar urenlang zitten tekenen tot ik moe werd. Ook was ik altijd al met haar bezig. Ik ging elke dag met een ander kapsel naar school (vlechtjes of staartjes) en mijn moeder zette 's avonds vaak papilotten zodat ik de volgende dag een bos krullen had. Daarom ben ik de kappersschool gaan doen en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!"
-
4 Wat is de expertise van Novita Doron Hair Salon?
"Aan de ene kant is dat de persoonlijke aandacht die we klanten geven. Als mensen binnenkomen denken ze: hier voel ik me goed. De sfeer is prettig en we hebben persoonlijk contact met iedere klant. Ik vind het heel belangrijk dat de drempel heel laag blijft. Daarnaast is het natuurlijk de service zelf. We luisteren en kijken naar onze klanten en zo creëren we altijd een kapsel dat bij ze past. Als iemand vraagt om een kapsel dat we hem of haar zouden afraden, zeggen we dat altijd en stellen we een alternatief voor."
-
5 Met welke producten werken jullie?
"Poeh – ik heb in al die jaren met heel veel merken gewerkt. Ook sinds ik voor mezelf ben begonnen, heb ik verschillende merken geprobeerd. Als ik een tijdje met een bepaald merk heb gewerkt, raak ik er weleens op uitgekeken – je gebruikt het natuurlijk elke dag. Er komen ook steeds nieuwe merken op de markt, ze blijven nieuwe dingen ontwikkelen. Daarom wisselen we af en toe. Op dit moment werken we met KMS. Het is uitgebreid, maar niet té. Soms raak je bij merken – waarbij je dan een hele kast vol verschillende producten hebt staan – het overzicht een beetje kwijt. KMS is lekker overzichtelijk. Daarnaast zijn het hele geconcentreerde en milde producten, zijn ze niet op dieren getest – dat vind ik heel belangrijk – en zijn de verpakkingen biologisch afbreekbaar."
-
6 Wat is het verschil tussen een bob en een lob?
"De bob is de klassieke lengte, op de kaaklijn. Een lob is een lange bob, waarbij het haar op de schouders valt. Je kunt de lob (en bob) bij de meeste haartypes wel toepassen, maar bij krullen zou ik het heel anders aanpakken dan bij steil haar."
-
7 Is het slecht om je haar elke dag te wassen?
"Als je een goed product gebruikt, kun je je haar best elke dag wassen. Als je het elke dag wast met een shampoo van de drogist, is het wel slecht voor je haar. Bij mensen die snel vet haar krijgen zie je vaak dat ze met droogshampoo en andere sprays aan de gang gaan – wat ook heel slecht is."
Wat is dan een goed product?
"Een professioneel product dat je in een kapsalon koopt. Dit is veel geconcentreerder (er worden meer werkzame ingrediënten aan toegevoegd dan bij de goedkopere merken) en je hebt echt iets wat bij jouw haar past – je hebt er advies over gekregen van je kapper. De prijs ligt uiteraard hoger, maar je doet er veel langer mee omdat je er minder van nodig hebt."
-
8 Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe kniptechnieken?
"In het kappersvak leer je elke week nieuwe dingen, de ontwikkelingen gaan altijd door. Inmiddels heb ik een eigen stijl ontwikkeld, maar ik ga minimaal twee keer per jaar naar een cursus. Ik stuur de meiden ook naar cursussen en we hebben een academy vanuit KMS, die zit hier in Amsterdam. Daarnaast geef ik trainingen. Ook daar leer ik heel veel van."
-
9 Zijn er dingen die je kunt doen tegen (dagelijks) haarverlies - zoals je tijdens het douchen vaak merkt?
"Er zijn verschillende oorzaken voor haaruitval. Soms zijn dit dingen die we niet in de hand hebben. Haaruitval wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door hormonen (dat merk je bijvoorbeeld bij een zwangerschap), door stress (als adrenaline in aanraking komt met de talgklieren in je hoofdhuid, wordt er melkzuur geproduceerd – dat is heel slecht voor het haar) en door de wisseling van seizoenen (in november en december verlies je meer haar omdat dit het einde is van een groeicyclus). Maar er zijn ook dingen die je in de hand hebt. Zo is gezond eten heel belangrijk. Vermijd transvetten, verzadigde vetten en geraffineerde producten zoveel mogelijk. Omega-3 is heel goed voor je haar, en eiwitten zijn ook belangrijk. Verder kun je letten op je inname van vitamines en mineralen – zo heb je voldoende ijzer, zink, vitamine A, B, C en D en biotine nodig. Je kunt het eventueel aanvullen met een supplement, maar houd je altijd aan de aanbevolen dosering."
-
10 Wat zijn de do's en don'ts als je naar de kapper gaat - ook qua voorbereiding?
"Van mij hoeft niet iedereen zich voor te bereiden op een afspraak. Ik vind het heel leuk om zelf ter plekke iets met die persoon te bedenken. Dat hoeft natuurlijk niet altijd iets extreems te zijn. Alles kan. Maar sommige klanten vinden het wel fijn of makkelijk om een foto van een kapsel mee te nemen. De meesten nemen foto’s mee van prachtig gestylde modellen, die natuurlijk niet alleen door knippen zo'n mooi kapsel hebben. Maar door tips te over stylen met bijpassende producten pakt het wel altijd goed uit en gaan mijn klanten superblij de deur weer uit!"
En de don'ts in de stoel?
"Er zijn klanten die net zo perfectionistisch zijn als ik en het proces graag zelf in de hand houden. Ik heb een keer meegemaakt dat iemand zo op mijn vingers zat te kijken en steeds commentaar gaf, dat ik zei: 'Hier heb je mijn schaar, je mag het zelf doen.' Ze was best een beetje geschrokken, maar ze is nog steeds een vaste klant en geeft zich nu volledig aan mij over."