Een consult voeren in jouw salon voelt misschien wel hetzelfde als ontsnappen uit een escaperoom: je moet in korte tijd overal tegelijk aan denken. Je moet alles in je opnemen wat de klant zegt, goed en persoonlijk advies geven en een kopje koffie of thee aanbieden (het zijn de kleine dingen die het hem doen). Soms is het een ware race tegen de klok. Hier lees je hoe je in jouw salon een goed adviesgesprek kunt voeren om niet alleen je klant, maar ook je manier van zaken doen een make-over te geven.
-
1 Goede lichaamstaal is het halve werk
Oogcontact is van groot belang voor écht contact met je klant. Als je in jouw salon voldoende oogcontact maakt, dan voelt je klant zich welkom en gehoord. In plaats van over je klant heen te buigen, ga je lekker zitten en maak je een praatje op ooghoogte. Zo bouw je een persoonlijke relatie op. Vouw je armen niet over elkaar en gebruik geen vaktermen die jouw klant misschien niet kent. Zelfs basistermen zoals 'buffen' en 'airbrushen' kunnen als een onbekend taaltje klinken.
-
2 Geef details en laat foto's zien
Je kunt twijfelende (of besluiteloze) klanten helpen kiezen door voorbeeldfoto's te laten zien. Ook kunnen jij en je klant elkaar zo precies laten zien wat jullie bedoelen, bijvoorbeeld hoe 'een paar centimeter' eruitziet. Leg precies uit wat de behandeling inhoudt, hoe lang het resultaat zichtbaar is en hoe de klant het kan onderhouden. Hebben je klanten een geweldige ervaring in jouw salon, dan komen ze gegarandeerd terug!
-
3 Wees persoonlijk en doe geen aannames
Een goede relatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect (en af en toe ontbijt op bed). Dit geldt niet alleen voor je liefdesleven, maar ook voor je bedrijf. Noem de naam van je klant, stel vragen en onthoud ieder detail. Hoe meer je over je klanten te weten komt, hoe gemakkelijker het is om behandelingen aan te raden die bij ze passen en waar ze voor terugkomen. Ook goed luisteren is belangrijk, of je nu pas vijf minuten met de klant werkt of al vijf jaar. Je klant mag dan tot nu toe altijd dezelfde mani of pedi hebben geboekt – iedereen wil wel eens iets anders. Zo hebben wij vorige week zelfs een nieuwe Spotify-playlist aangezet op kantoor…
-
4 Een echte game-changer
Goedlopende gesprekken met klanten zorgen voor die superbelangrijke, sterke eerste indruk. Bouw fijne relaties met je klanten op, en je zult je bedrijf vanzelf zien groeien. Omdat meer dan 45% van de reserveringen buiten reguliere openingstijden wordt gemaakt, zal je dus ook veel extra boekingen ontvangen buiten sluitingstijd. Sluit je salon vandaag nog aan bij Treatwell en open je deuren voor miljoenen potentiële, nieuwe klanten.